SâmbÄtÄ seara la MÈR, festivalul One World a prezentat documentarul ”Dreptate pentru Serghei”, despre lupta cu sistemul corupt a unui avocat rus. Serghei Magnitsky sfârÈeste dramatic, în condiÈii neelucidate într-un centru de detenÈie, ca urmare a plângerilor penale fÄcute împotriva unor ofiÈeri de poliÈie care deturnaserÄ 230 milioane de euro. La finalul filmului a urmat o tentativÄ de dezbatere moderatÄ de Armand GoÈu, specialist în istoria Rusiei, preluatÄ Èi terminatÄ însÄ de Alexei Plutser – Sarno, un membru al grupului Voina, care a declamat cÄ totul este putred în Rusia Èi cÄ sunt mii de cazuri ca al lui Magnitsky, dupÄ care a citit niÈte invective la scrise pe o foaie de hârtie.
Voina, prin Alexei Plutser-Sarno Èi Yana Sarna, au fost invitaÈi Èi la MNAC vineri seara pentru a prezenta activitatea Èi actiunile artistice ale grupului Èi un performance în BucureÈti care implica autoritÄÈile române. DupÄ proiecÈiile cu filme care documentau acÈiunile de protest ale grupului urmau discuÈii cu publicul. Publicul român prezent la MNAC vineri seara s-a ridicat Èi a plecat, nimeni nu a pus nicio întrebare. Poate cÄ unii s-au întrebat de ce. O posibilÄ explicaÈie ar fi faptul cÄ mixtura ineditÄ de activism, anarhism, pornografie Èi vandalism, împachetatÄ astfel încât sÄ parÄ artÄ Èi performance – adicÄ înregistrÄrile video ale acÈiunilor Voina – nu sunt artÄ Èi nu au convins publicul bucureÈtean obiÈnuit al MNAC-ului, format în general din indivizi cosmopoliÈi, elitiÈti Èi educaÈi prin cele mai bune universitÄÈi ale lumii. Voina au venit cu un tip de ”performance” criticabil de cÄtre alÈi artiÈti care considerÄ cÄ artistul trebuie sÄ fie prezent în performance, iar nu mediat prin înregistrÄri video accesibile oricui, fÄcute acasÄ Èi puse pe youtube sau în galerii de artÄ ale prietenilor. În mod sigur percepÈia despre ceea ce înseamnÄ performance ne-ar putea ajuta sÄ înÈelegem unde se situeazÄ acÈiunile grupului Voina. Fie cÄ ne gândim la multitudinea de gesturi zilnice ca la o suitÄ de performance-uri, fie cÄutÄm sÄ înÈelegem o expresie artisticÄ ca performance. Unde se încadreazÄ Voina, dacÄ discutÄm despre artÄ? SÄ faci un performance în artÄ înseamnÄ, înainte de toate, sÄ faci parte dintr-un show, o piesÄ, un concert, definiÈia lui Richard Schechner, profesor de performance studies la Tisch School of the Arts. În viaÈa de zi cu zi, înseamnÄ sÄ te dai mare, sÄ abordezi extreme, sÄ subliniezi o acÈiune pentru cei care se uitÄ. PrivitÄ astfel, gruparea Voina s-ar regÄsi uÈor în extreme Èi acÈiuni pentru un public care ar trebui educat, implicat într-un mod cât mai direct. Dealtfel Voina declarÄ cÄ dorinÈa lor este de a extinde numÄrul activiÈtilor anarhiÈti care se implicÄ în acÈiunile lor.
Cine sunt însÄ membrii grupului Voina? Ei se definesc ca un colectiv anarhist de stânga radicalÄ al cÄror principal scop este sÄ instrumenteze acÈiuni de PR împotriva autoritÄÈilor. PânÄ aici putem înÈelege, parÈial, un astfel de statement, dar ceea ce nu trece cÄtre public este miza acestor acÈiuni de PR. Dincolo de faptul cÄ sistemul rusesc este corupt Èi cÄ Putin este imaginea pe care o asociem acestuia, o Ètim din mÄrturii cutremurÄtoare ale jurnaliÈtilor disidenÈi dispÄruÈi sau executaÈi, însÄ rÄzboiul (voina) Voina se duce pe un plan secundar, prin mici Èicane Èi rÄfuieli cu poliÈia. AnarhiÈtii de oriunde sunt pe lista de urmÄrire generalÄ a oricÄrui stat, deci faptul cÄ doi dintre membrii grupului sunt urmÄriÈi internaÈional nu surprinde. Ceea ce cÄutÄm sÄ înÈelegem este miza proiectului Èi demersului Voina. Este vorba despre curaj Èi asumare a unor valori fundamentale Èi a unui proiect mai larg de disidenÈÄ sau discutÄm despre un caz individual de anarhiÈti care se promoveazÄ ca artiÈti?!
Oleg Vorotnikov Èi Natalia Sokol, fondatorii grupului în 2007 nu mai sunt în puÈcÄrie. Vorotnikov a fost deÈinut pentru 3 luni în urma vandalizÄrii unor maÈini de poliÈie. AcÈiunile de protest Èi de persiflare a autoritÄÈii sunt, în viziunea Voina, street performance. AceastÄ luptÄ de guerilla urbanÄ poate lua orice formÄ Èi nimic nu i-a împiedicat pe cei din Voina sÄ-Èi foloseascÄ propriul copil în vârstÄ de 2 ani în tipuri de confruntÄri violente cu poliÈia sau alte autoritÄÈi ale statului. Pe propriul site, Voina precizeazÄ cÄ fiul celor doi membri fondatori a fost bÄtut de poliÈie Èi cÄ statul rus a cerut decÄderea lor din drepturile pÄrinteÈti.
Revenind la misiunea Voina de a declanÈa acÈiuni de PR împotriva autoritÄÈilor ruse Èi în sprijinul deÈinuÈilor politici, ne putem întreba cum ajutÄ acÈiunile de PR în folosul grupului deÈinuÈii politici din Rusia. Miza Voina rÄmâne oarecum nedefinitÄ. AnarhiÈtii de oriunde sunt împotriva sistemului, a oricÄrui sistem, nu doar a celor autoritare, cum este cazul Rusiei. Ideilor lor sunt simple Èi puÈine, iar acÈiunile care definesc Voina Èi ”arta” lor protestatarÄ sunt viscerale. Protestul lor împotriva alegerii lui Medvedev preÈedinte a însemnat o orgie porno într-un muzeu. Un protest remarcabil. Din pÄcate nu este singura acÈiune a grupului care rÄmâne la un nivel instinctual. Membrii grupului se întâmplÄ sÄ mai arunce cu urinÄ sau cu pisici, dupÄ dispoziÈie. Toate acÈiunile lor mizeazÄ pe agresivitate, provocare, hÄrÈuire, intimidare. Tot ce fac se înregistrezÄ Èi devine performance. Filmele cu Oleg Vorotnikov sunt emblamatice: un tânÄr rus, boem pentru care artistul este o figurÄ romanticÄ ruptÄ de consumism (Vorotnikov pretinde cÄ nu foloseÈte bani din 1998), responsabilitÄÈi, reguli (orice reguli sau sistem de reguli, inclusiv cele minim parentale), agresiv, charismatic, oportunist (propria arestare a fost o uriaÈÄ oportunitate de PR). Nu ar fi singurul artist sau singurul grup care îÈi construieÈte artificial un brand pentru recunoaÈtere publicÄ. O recunoaÈtere care este globalÄ, în urma arestÄrii sale Èi a salvÄrii din închisoare datoritÄ artistului britanic Banksy.
Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
No comments:
Post a Comment