Monday 19 March 2012

Cum ii ajuta actiunile grupului Voina pe detinutii politici rusi. Intamplarea din Romania

Sâmbătă seara la MÈšR, festivalul One World a prezentat documentarul ”Dreptate pentru Serghei”, despre lupta cu sistemul corupt a unui avocat rus. Serghei Magnitsky sfârÈ™este dramatic, în condiÈ›ii neelucidate într-un centru de detenÈ›ie, ca urmare a plângerilor penale făcute împotriva unor ofiÈ›eri de poliÈ›ie care deturnaseră 230 milioane de euro. La finalul filmului a urmat o tentativă de dezbatere moderată de Armand GoÈ™u, specialist în istoria Rusiei, preluată È™i terminată însă de Alexei Plutser – Sarno, un membru al grupului Voina, care a declamat că totul este putred în Rusia È™i că sunt mii de cazuri ca al lui Magnitsky, după care a citit niÈ™te invective la scrise pe o foaie de hârtie.

Voina, prin Alexei Plutser-Sarno È™i Yana Sarna, au fost invitaÈ›i È™i la MNAC vineri seara pentru a prezenta activitatea È™i actiunile artistice ale grupului È™i un performance în BucureÈ™ti care implica autoritățile române. După proiecÈ›iile cu filme care documentau acÈ›iunile de protest ale grupului urmau discuÈ›ii cu publicul. Publicul român prezent la MNAC vineri seara s-a ridicat È™i a plecat, nimeni nu a pus nicio întrebare. Poate că unii s-au întrebat de ce. O posibilă explicaÈ›ie ar fi faptul că mixtura inedită de activism, anarhism, pornografie È™i vandalism, împachetată astfel încât să pară artă È™i performance – adică înregistrările video ale acÈ›iunilor Voina – nu sunt artă È™i nu au convins publicul bucureÈ™tean obiÈ™nuit al MNAC-ului, format în general din indivizi cosmopoliÈ›i, elitiÈ™ti È™i educaÈ›i prin cele mai bune universități ale lumii. Voina au venit cu un tip de ”performance” criticabil de către alÈ›i artiÈ™ti care consideră că artistul trebuie să fie prezent în performance, iar nu mediat prin înregistrări video accesibile oricui, făcute acasă È™i puse pe youtube sau în galerii de artă ale prietenilor. În mod sigur percepÈ›ia despre ceea ce înseamnă performance ne-ar putea ajuta să înÈ›elegem unde se situează acÈ›iunile grupului Voina. Fie că ne gândim la multitudinea de gesturi zilnice ca la o suită de performance-uri, fie căutăm să înÈ›elegem o expresie artistică ca performance. Unde se încadrează Voina, dacă discutăm despre artă? Să faci un performance în artă înseamnă, înainte de toate, să faci parte dintr-un show, o piesă, un concert, definiÈ›ia lui Richard Schechner, profesor de performance studies la Tisch School of the Arts. În viaÈ›a de zi cu zi, înseamnă să te dai mare, să abordezi extreme, să subliniezi o acÈ›iune pentru cei care se uită. Privită astfel, gruparea Voina s-ar regăsi uÈ™or în extreme È™i acÈ›iuni pentru un public care ar trebui educat, implicat într-un mod cât mai direct. Dealtfel Voina declară că dorinÈ›a lor este de a extinde numărul activiÈ™tilor anarhiÈ™ti care se implică în acÈ›iunile lor.

Cine sunt însă membrii grupului Voina? Ei se definesc ca un colectiv anarhist de stânga radicală al căror principal scop este să instrumenteze acÈ›iuni de PR împotriva autorităților. Până aici putem înÈ›elege, parÈ›ial, un astfel de statement, dar ceea ce nu trece către public este miza acestor acÈ›iuni de PR. Dincolo de faptul că sistemul rusesc este corupt È™i că Putin este imaginea pe care o asociem acestuia, o È™tim din mărturii cutremurătoare ale jurnaliÈ™tilor disidenÈ›i dispăruÈ›i sau executaÈ›i, însă războiul (voina) Voina se duce pe un plan secundar, prin mici È™icane È™i răfuieli cu poliÈ›ia. AnarhiÈ™tii de oriunde sunt pe lista de urmărire generală a oricărui stat, deci faptul că doi dintre membrii grupului sunt urmăriÈ›i internaÈ›ional nu surprinde. Ceea ce căutăm să înÈ›elegem este miza proiectului È™i demersului Voina. Este vorba despre curaj È™i asumare a unor valori fundamentale È™i a unui proiect mai larg de disidență sau discutăm despre un caz individual de anarhiÈ™ti care se promovează ca artiÈ™ti?!

Oleg Vorotnikov È™i Natalia Sokol, fondatorii grupului în 2007 nu mai sunt în puÈ™cărie. Vorotnikov a fost deÈ›inut pentru 3 luni în urma vandalizării unor maÈ™ini de poliÈ›ie. AcÈ›iunile de protest È™i de persiflare a autorității sunt, în viziunea Voina, street performance. Această luptă de guerilla urbană poate lua orice formă È™i nimic nu i-a împiedicat pe cei din Voina să-È™i folosească propriul copil în vârstă de 2 ani în tipuri de confruntări violente cu poliÈ›ia sau alte autorități ale statului. Pe propriul site, Voina precizează că fiul celor doi membri fondatori a fost bătut de poliÈ›ie È™i că statul rus a cerut decăderea lor din drepturile părinteÈ™ti.

Revenind la misiunea Voina de a declanÈ™a acÈ›iuni de PR împotriva autorităților ruse È™i în sprijinul deÈ›inuÈ›ilor politici, ne putem întreba cum ajută acÈ›iunile de PR în folosul grupului deÈ›inuÈ›ii politici din Rusia. Miza Voina rămâne oarecum nedefinită. AnarhiÈ™tii de oriunde sunt împotriva sistemului, a oricărui sistem, nu doar a celor autoritare, cum este cazul Rusiei. Ideilor lor sunt simple È™i puÈ›ine, iar acÈ›iunile care definesc Voina È™i ”arta” lor protestatară sunt viscerale. Protestul lor împotriva alegerii lui Medvedev preÈ™edinte a însemnat o orgie porno într-un muzeu. Un protest remarcabil. Din păcate nu este singura acÈ›iune a grupului care rămâne la un nivel instinctual. Membrii grupului se întâmplă să mai arunce cu urină sau cu pisici, după dispoziÈ›ie. Toate acÈ›iunile lor mizează pe agresivitate, provocare, hărÈ›uire, intimidare. Tot ce fac se înregistreză È™i devine performance. Filmele cu Oleg Vorotnikov sunt emblamatice: un tânăr rus, boem pentru care artistul este o figură romantică ruptă de consumism (Vorotnikov pretinde că nu foloseÈ™te bani din 1998), responsabilități, reguli (orice reguli sau sistem de reguli, inclusiv cele minim parentale), agresiv, charismatic, oportunist (propria arestare a fost o uriașă oportunitate de PR). Nu ar fi singurul artist sau singurul grup care îÈ™i construieÈ™te artificial un brand pentru recunoaÈ™tere publică. O recunoaÈ™tere care este globală, în urma arestării sale È™i a salvării din închisoare datorită artistului britanic Banksy.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro

No comments:

Post a Comment